torsdag 7 mars 2013

The age of miracles av Karen Thompson Walker

Titel: The age of Miracles
Författare: Karen Thompson Walker
Språk: Engelska
Antal Sidor: 373
Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Adlibris:

'It is never what you worry over that comes to pass in the end. The real catastrophes are always different - unimagined, unprepared for, unknown...'

What if our 24-hour day grew longer, first in minutes, then in hours, until day becomes night and night becomes day? What effect would this slowing have on the world? On the birds in the sky, the whales in the sea, the astronauts in space, and on an eleven-year-old girl, grappling with emotional changes in her own life..? One morning, Julia and her parents wake up in their suburban home in California to discover, along with the rest of the world, that the rotation of the earth is noticeably slowing. The enormity of this is almost beyond comprehension. And yet, even if the world is, in fact, coming to an end, as some assert, day-to-day life must go on. Julia, facing the loneliness and despair of an awkward adolescence, witnesses the impact of this phenomenon on the world, on the community, on her family and on herself.


Kommentarer:
Jag hade inga höga förväntningar på den här boken. Jag köpte den på sf-bokhandlens rea för endast 59:-. Omslaget är inte särskilt snyggt och handlingen lät väl inte extremt lockade, även då jag verkligen gillar böcker om jordens undergång! Men den här boken biter sig fast, det tog kanske 50 sidor innan jag kom in i boken men sen dess har jag inte kunnat sluta tänka på den!


Jag läste den här boken precis i vårkanten och vid samma tillfälle märkte jag helt plötsligt att det var ljust ute när jag skulle gå till jobbet på morgonen och när jag cyklade till träningen på kvällen hade solen fortfarande inte gått ner! Då börjar man fundera, för vad som är så fängslande med den här boken är att det känns så verkligt! Det känns som om jordens undergång kan vara närmare än vad man trott. Jag kom på mig själv vid flera tillfällen att titta upp mot himlen och fundera på om allt stod rätt till med jorden och solen.. 

Det är ingen bok för dig som gillar en storslagen apokalyps, där det händer saker hela tiden och där berättelsen kastar sig fram i ett rasande tempo. Det här är en berättelse om en ganska osynlig katastrof, en katastrof som sakta smyger sig på utan att man först märker det. Det är en läsvärd bok som på ett mycket bra sätt blandar skräcken och frågorna om jordens undergång med de vardagliga problemen hos en unga flicka och hennes familj. 

Betyg: 7/10

Finns att köpa på Bokus och Adlibris 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar