torsdag 2 maj 2013

Magin - Maria V. Snyder

Titel: Magin
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Study #2
Förlag: Harlequin
Språk: Svenska
Antal sidor: 363
Utgivningsår: 2013
Rec ex: Ja


Beskrivning från Adlibris: 
Jag är en överlevare
Man skulle kunna tycka att jag, efter att ha kidnappats som barn, fängslats som tonåring och sedan släppts fri för att arbeta som provsmakare, har uthärdat tillräckligt. Men nej. Upptäckten att jag besitter magisk kraft förmågor som är förbjudna i Ixia har resulterat i en avrättningsorder. Min enda chans är att fly till Sitia, platsen där jag en gång föddes.
Men Sitia känns främmande och jag behandlas som en fiende, till och med av min egen bror. Dessutom kan jag inte kontrollera mina krafter. Jag vill lära mig att behärska min magi men tiden är knapp. En ondsint magiker har trätt fram och jag är utsedd till hans nästa offer.
Kommer mina magiska krafter att rädda mig ... eller bli min död?

Kommentarer:
Kan innehålla spoilers från första boken!
Efter jag hade läst ut Giftet kunde jag inte hålla mig mer än i fem dagar innan jag var tvungen att kasta mig över andra delen i study-serien: Magin. Jag kunde inte slita mig från Yelena och Valek och den underbara värld som Snyder har skapat. 

Magin börjar precis där Giftet slutar och man får följa med Yelena ner till Sitia där hon träffar sin familj. Precis som i Giftet dröjer det inte länge innan historien är i full fart. En sak jag verkligen gillar med både Giftet och Magin är att det händer så mycket hela tiden. Det blir aldrig tråkigt eller segt och historien fokuserar inte bara på en sak utan det är flera olika händelser samtidigt och väldigt mycket människor som är inblandade. Man vet aldrig riktigt vilka som är på vilken sida, vilka man kan lita på och det är omöjligt att lista ut vad som ska hända. Ibland tror man att man har en aning men -POFF-så kommer en väldigt oväntad tvist och hela historien ändrar riktning. Jag ÄLSKAR det! 

I boken får man lära sig mer om hur magin funderar i Sitia, jag tycker själva magisystemet är väldigt intressant uppbyggt och det är kul att läsa om hur Yelena lär sig hantera och utveckla sina magiska förmågor. Man träffar även på nya underbar karaktärer, bland annat en härlig häst vid namn Kiki! 

Jag var rädd för att Magin inte skulle leva upp till samma nivå som Giftet men det gör den absolut! Den är fartfylld, spännande, intressant och riktigt underhållande. Slutet lämnas delvis öppet men det gör inget eftersom jag definitivt kommer kasta mig över del tre - Elden(Fire study) så snart jag kan!


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. Giftet
2. Magin
3. Elden

4. Shadow Study
5. Night Study
6. Dawn Study

Mellanböcker:
1.5 Assassin Study
3.5 Power study
3.6 Ice study

Boken finns att köpa på Adlibris, och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Håller med om det där med alla oväntade vändningar! Trodde att boken var förutsägbar med "prinsen" och Yelena, men helt plötsligt så går historien åt ett helt annat håll!
    Svar; Känner för att läsa lite varulvs-böcker, det var ett tag sen! Är också osäker på om jag faktiskt ska läsa den eller inte (Det är därför det här inlägget åkte upp!). Kanske blir att jag lånar den på bibblan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker du ska låna boken på bibblan! :)

      Radera