torsdag 16 maj 2013

Rebellhjärta - Moira Young

Titel: Rebellhjärta
Författare: Moira Young
Serie: Dustlands #2
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 473
Utgivningsår: 2013
Rec ex: Ja


Beskrivning från Adlibris:
Det hade verkat så enkelt. Om hon bara besegrade Tonton och räddade sin kidnappade bror Lugh skulle ordningen i Sabas värld vara återställd. Men priset hon fick betala var högt: kampen för Lughs frihet har frigjort mörka krafter och skuggor från det förflutna förföljer henne. Ingen går längre säker och Saba tvingas konfrontera den fruktansvärda hemlighet som vilar i hennes innersta. Hur långt är hon beredd att gå för att få det hon vill?


Kommentarer: 
Det finns alltid den där "uppföljarskräcken" när man börjar läsa bok två i en serie där första boken var riktigt bra. Många uppföljare håller tyvärr inte måttet och det är inte kul att bli besviken, men ni kan andas ut - Rebellhjärta lever upp till förväntningarna och jag tycker den till och med är snäppet bättre än Blodröd Väg.

Språket som jag störde mig lite på i första boken bekymrar mig inte alls utan tvärtom tycker jag det passar in bra i historien, jag kanske har vant mig? Det är inte många lugna stunder i den här boken utan det händer hela tiden saker som för berättelsen framåt. Vi återse gamla bekanta karaktärer och vi möter många nya, även nya härliga djur - Kråkan Nero får sällskap av hunden Rask och Kamelen Moses! Bara det gör boken läsvärd.

Man får även se en annan sida av Saba, hennes tuffa attityd är stundtals bortblåst och man får följa hennes medans hon kämpar med sina inre demoner. Det är skönt att se hennes svaga sidor, det gör henne mer mänsklig och trovärd. Till skillnad från Saba som jag tycker mycket om kommer jag verkligen inte överens med hennes bror Lugh, jag tycker inte om hans sätt och hur han beter sig mot de andra.

Jag tycker det är mer spänning och action i den här boken, den känns även lite mer allvarsam och hemskt än den första, men det är inget jag har något emot. Äventyret har verkligen kommit igång på riktigt och jag ser väldigt mycket fram emot den avslutande delen i triologin. Rebellhjärta hade som väntat ett rätt öppet slut och vill jag bara att del tre ska komma ut SNART!

Spoiler:
- Jag är lite tveksam till hela historien med Saba och Demalo??? Hmm det ska bli intressant att se hur Young löser det i den sista boken. Hoppas inte på något galen triangeldrama bara!
- Vem är det som ser Jack & Saba i slutet av boken? Lugh eller Tommo? 
- Det ska bli intressant att se vad Tommo har för roll att spela i den sista boken..

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Blodröd väg 
2. Rebellhjärta
3. Rasande Stjärna



Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Nu ångrar jag att jag inte började läsa den istället för Rädda mig inte! Låter hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får läsa den efter Rädda mig inte! :)

      Radera
  2. För att inte avslöja för mycket men första SPOILERN tycker det gav historian en twist för jag är rätt så trött på S och J:s historia. Kan den liksom inte få en twist till och hon väljer typ en helt ny karaktär och håller med om brodern alltså gillar inte alls honom. Men man får ju inte direkt veta VAD han har varit med om bara att det var hemskt och sådant sätter nog sina spår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer verkligen bli riktigt intressant att se hur allt slutar!

      Radera
  3. Precis som Lena säger så tycker jag det är spännande att man inte riktigt får veta vad Lugh varit med om. Annars är jag inte heller ett stort fan av honom, men det kanske det Young planerat? För att sen kunna lära känna honom mer i tredje boken kanske?
    När det gäller slutet så fick jag helt klart för mig att det var Tommo, vilket också ska bli intressant inför trean, precis som du säger, att se vad han kommer ha för roll i det hela :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååhh jag vill läsa den tredje boken nu!

      Radera