tisdag 18 juni 2013

De Odödligas Regler - Julie Kagawa

Namn: De Odödligas Regler
Författare: Julie Kagawa
Serie: Eden Blod #1

Förlag: Harlequin
Språk: Svenska
Antal sidor: 459
Utgivningsår: 2013
Rec Ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
I en framtida värld styr vampyrerna. Människorna är föda.
Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning.
Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten. Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.
Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för.

Kommentarer:
Det är så härligt när man har höga förväntningar på en bok och märker att boken till och med överträffar de förväntningarna. Precis så är det med De odödligas regler. Jag var rätt säker på att jag skulle tycka om den här boken då jag litar på Julie Kagawa men att hon skulle skriva en sån här grymt bra vampyrroman slog mig ändå med förvåning. Jag gillar den verkligen riktigt, riktigt mycket.

Numera finns det en uppsjö av snarlikna vampyrböcker och jag tycker det är väldigt imponeraden att Kagawa har lyckats skriva en vampyrroman som känns både nyskapande och väldigt spännande. Handlingen grep tag i mig från första början och sidorna bara flög förbi när man väl började läsa. Boken är så bra rakt igenom! Det som jag tycker gör den är vampyrromanen så speciell är hur Allison som vampyr tycker, tänker och agerar. Kagwa har lyckats skapa en väldigt intressant och lockande vampyrkaraktär. 

Jag gillade Allison från första början och när hon sen blev förvandlad till vampyr gillade jag henne bara ännu mer. Hon är definitvt min nya favoritvampyr, cool, badass och grym med sitt samurajsvärd. Jag älskar att hon är asiat, det kändes som det passade in så bra. Jag kan se henne framför mig med det svarta håret flygande och hennes svärd på ryggen.
Ni som hatar triangeldrama kan pusta ut - De odödligas regler är befriad från det vanliga kärleksgnabbet och den kärlekshistoria som finns i boken är vädligt spännande och jag tyckte den var väldigt fint skriven. 

Sammafattningsvis är det en underbar vampyrbok men en kick-ass kvinnlig vampyr, spännande karaktärer och underbara miljöbeskrivningar av en mörk, dyster värld full med hemskheter.


Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. De Odödligas Regler (Eng. The Immortal Rules)
2. The Eternity Cure

3. The Forever Song

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Harlequin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar