lördag 8 juni 2013

The Iron King - Julie Kagawa

Titel: The Iron King
Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #1

Språk: Engelska
Antal Sidor: 363
Utgivningsår: 2010


Beskrivning från Adlibris:
Meghan Chase has a secret destiny; one she could never have imagined.
Something has always felt slightly off in Meghan's life, ever since her father disappeared before her eyes when she was six. She has never quite fit in at school or at home.
When a dark stranger begins watching her from afar, and her prankster best friend becomes strangely protective of her, Meghan senses that everything she's known is about to change.
But she could never have guessed the truth - that she is the daughter of a mythical faery king and is a pawn in a deadly war. Now Meghan will learn just how far she'll go to save someone she cares about, to stop a mysterious evil no faery creature dare face; and to find love with a young prince who might rather see her dead than let her touch his icy heart.


Kommentarer: 
Älvlandet Nevernever är ett av de bästa magiska land jag har stött på! Jag älskar det! Det är så underbart beskrivet och samtidigt som det är så vackert är det minst lika dödligt. Det är väldigt fantasifullt och jag blev ständigt överraskad över alla nya händelser och varelser som dök upp.

En sak jag uppskattade väldigt mycket, är att det är ett högt tempo rakt igenom boken. Man får följa med Meghan på ett halsbrytande äventyr och man hinner inte koppla av några längre stunder innan något nytt händer och äventyret drar igång igen. 

Boken är fylld av härliga och fantasifulla karaktärer och min favorit måste nog vara katten Grimalkin! Åh han är så härligt rolig och har förmågan att dyka upp på alla möjliga konstiga ställen. Men jag gillar Ash och Puck minst lika mycket, det går knappast att motstå Ash med hans mystik, utseende och det faktum att han kan vara dödligt farlig.. Meghan imponerade på mig under bokens gång, jag trodde inte hon skulle vara så smart och jag gillar att hon inte hela tiden behöver bli räddad av någon prins utan klarar sig själv ur endel faror. Det var även befriande att läsa en bok där kärleksbiten inte tog överhanden utan här låg fokuset på själva äventyret. 

Det här var en utmärkt första bok i en serie som jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta läsa. Jag längtar redan tillbaka till Nevernever och kan inte vänta tills jag får följa med Meghan, Puck & Ash på fler äventyr. Jag hoppas även att stöta på Grimalkin fler gånger!

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:

1. The Iron King

2. The Iron Daughter
3. The Iron Queen
4. The Iron Knight
5. The Iron Legends (1.5, 3.5, 4.5)

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Det känns som om jag har haft den här på min TBR-lista i evigheter. Någon gång måste jag läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja läs den! Det är ett underbart spännande äventyr!

      Radera
  2. Åå bra betyg! Har hela serien i bokhyllan så ska läsa inom kort hoppas jag :D

    SvaraRadera
  3. samma här! fast har serien på svenska!

    SvaraRadera