lördag 7 september 2013

Angelfall - Susan Ee

Titel: Angelfall
Författare: Susan Ee
Serie: Penryn & the End of Days #1

Språk: Engelska
Antal sidor: 325
Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Goodreads:
It's been six weeks since the angels of the apocalypse destroyed the world as we know it. Only pockets of humanity remain. Savage street gangs rule the day while fear and superstition rule the night. When angels fly away with a helpless girl, her seventeen-year-old sister Penryn will do anything to get her back...Anything, including making a deal with an enemy angel. Raffe is a warrior who lies broken and wingless on the street. After eons of fighting his own battles, he finds himself being rescued from a desperate situation by a half-starved teenage girl.


Kommentarer:
Det här är en välskriven, spännande och stundtals mycket obehaglig berättelse som är ett måste om ni gillar fantasy/dystopier. Huvudkaraktären i den här boken heter Penryn, som kämpar med att ta hand om sin rullstolsbundna syster Paige i en ny hemsk verklighet där änglar har stigit ner på jorden och nu dödar och förstör allt i sin väg. Kort efter inledningen i berättelsen blir Paige kidnappad av en ängel och Penryn måste nu göra vad som krävs för att rädda sin älskade syster. 

Ett räddningsuppdrag är inte speciellt unikt när det gäller dystopier och andra fantasyböcker men denna gången får våran huvudkaraktär hjälp av en fallen ängel och det gör historien betydligt mer intressant. Penryn är helt okej och jag har absolut inget emot henne men jag tycker inte hon är så speciellt intressant och unik. Ängeln Raffe är däremot lite intressantare och jag vill gärna veta mer om honom och hans bakgrund som man ibland fick små glimtar av. 


Vad jag inte alls var beredd på var att det finns sjukt läskiga och obehagliga inslag i den här historien som jag nog inte har stött på i en dystopi innan. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att de här änglarna varken är barmhärtiga eller har något samvete. Man stöter även på några ruskigt hemska varelser som jag personligen aldrig skulle vilja möta. Men jag absolut älskar de råare delarna av den här historien! Jag såg att det till och med stod i beskrivningen att boken rekommenderas för läsare 16år och uppåt. Bara det säger en hel del om hur creepy den här boken är. I LIKE!

Men en sak jag störde mig på var att man fick så lite bakgrundsinformation. Man får knappt någon förklaring till varför änglarna är på jorden, vad deras uppdrag är eller vad Raffe kommer ifrån och hur hans historia ser ut. Men jag antar och hoppas att man får svar på fler frågor i uppföljaren.

Storheten i den här berättelsen finns i slutet. De första 200 sidorna är en rätt ”standard” dystopi, den är absolut bra men jag tyckte inte den var sådär WOW men sen.. Sen jäkla händer det grejer! De sista 100 sidorna är SÅ SJUKT bra, jag kunde inte sluta läsa, hemskheterna avlöste varandra och det var så spännande. Nu har jag höga förhoppningar på uppföljaren, jag vill ha svar på en del frågor och sen vill jag ha mer hårresande händelser!



Betyg 8/10

Andra böcker i serien:

1. Angelfall
2. World After

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar