tisdag 19 november 2013

Top Ten Tuesday - Vecka 47

Det är tisdag och dax för Top Ten Tuesday som anordnas av The Broke and the Bookish varje vecka. Denna veckan har jag valt en topp 10 som riktar sig till läsare som gillar historiska böcker. 
5 romaner och 5 fantasy böcker!

Top Ten Books I'd Recommend To Historical Fiction Lovers.

Topp 5 historiska böcker
 
5. Stäppens Krigare - Conn Iggulden
Igguldens historiska serie som handlar om Djingis khan, fantastiskt intressant och spännande. Jag har lärt mig enormt mycket när jag har läst den här serien.
4. Den vita drottningen - Philippa Gregory
Första boken i serien om Rosornas krig. Utspelar sig i England under 1400-talet. Riktigt detaljerat och spännande.
3. Labyrinten - Kate Mosse
Utspelar sig både på 1200-talet och i nutid i Frankrike. Välskriven och fascinerande historia med gåtor och mysterier. 
2. Roms Portar - Conn Iggulden
1. Den Andra Systern Boleyn - Philippa Gregory
Jag älskar historiska böcker och mina två ABSOLUTA favorit ämnen/tidsepoker att läsa om är Romarriket och Englands hov under Henrik VIII regeringstid. Så därför är de här två böckerna/serien två klara favoriter. Fantastiska serier helt enkelt!

Topp 5 historiska fantasy böcker
5. Judas Barn - Markus Heitz 
4. Främlingen i Huset - Sarah Waters
3. Chanslös - Gail Carriger

2. Storm Glass - Maria V. Snyder
1. Giftet - Maria V. Snyder
Än så länge har jag inte läst någon bättre historisk fantasy bok än de Maria V.Snyder har skrivit. Hon lyckas så bra med att att blanda spänning, vänskap, romantik och action. 

5 kommentarer:

  1. Åh, så Labyrinten är bra? Den har stått länge i hyllan så glömmer bort att jag inte läst den.
    Kul lista! På tal om Henrik VIII, har du läst Wolf hall, fått för mig att den handlar om hans tid?

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Roms portar. Min pojkvän håller nämligen Conn Igguldens böcker högt. Personligen har jag lite vårt för det historiska.. Men jag är ju lite av en allätare så ibland slinker en och annan ändå ner ;)

    SvaraRadera
  3. Både Labyrinten och Främlingen i huset kan dyka upp på min boktolva för nästa år. Försöker plocka ut 12 nya författare av de 40 som ligger och dräller här :)

    SvaraRadera
  4. Den enda jag har läst här är Främlingen i huset, men det är å andra sidan en otroligt bra bok :)

    SvaraRadera
  5. Främlingen i huset har jag haft stående i bokhyllan här hemma ett bra tag. Börjar kanske bli dags att öppna den :)

    SvaraRadera