fredag 13 juni 2014

The Archived - Victoria Schwab

Titel: The Archived
Författare: Victoria Schwab
Serie: The Archived #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 328
Utgiven: Januari 2013

Beskrivning från Goodreads:

Imagine a place where the dead rest on shelves like books.
Each body has a story to tell, a life seen in pictures that only Librarians can read. The dead are called Histories, and the vast realm in which they rest is the Archive.
Da first brought Mackenzie Bishop here four years ago, when she was twelve years old, frightened but determined to prove herself. Now Da is dead, and Mac has grown into what she once was, a ruthless Keeper, tasked with stopping often—violent Histories from waking up and getting out. Because of her job, she lies to the people she loves, and she knows fear for what it is: a useful tool for staying alive.


 

Kommentarer:
Jag gillar den här boken! Men jag har lite svårt att sätta fingret på vad exakt det är som jag tycker så mycket om. Men jag har helt enkelt en bra känsla när det gäller den här boken!

Det är en kort och snabbläst bok med ett lättflytande språk och en spännande handling. Så historien sveper förbi rätt snabbt samtidigt som det är en berättelse som man minns eftersom den är lite speciell och udda. Men det är inte bara svårt att sätta fingret på vad det är jag gillar med den här boken, det är även svårt att beskriva handlingen. Jag skulle nog säga att det är en lite konstig mix av spöken, spökjägare, mordmysterium och en familjehistoria. Helt normalt med andra ord. Läser man beskrivningen av boken så är det i första hand en slags spökjägarhistoria då Mackenzie har som jobb att fånga in döda personer som har rymt. Men när man väl börjar läsa The Archived så utvecklas den här historien till så mycket mer än en simpel spökhistoria, det är familjedraman, mord, och ett gammalt hotell fyllt med hemligheter. En riktigt bra mix helt enkelt!

Jag har lite svårt att bestämma mig vad jag tycker om huvudkaraktären Mackenzie. Hon sticker inte ut speciellt mycket och har inte något riktigt stark personlighet men hon är helt okej. Hon kvalar inte in på min "favoritkaraktärs-lista". Om jag måste välja nån favoritkaraktär måste det nog bli Roland, en av bibliotekarierna, tyvärr är han inte med speicellt mycket men jag gillar honom ändå!

Ja jag förstår om ni inte har fått ut något vettigt alls av den är recensionen, det är sjukt svårt att få ihop några normala meningar. Men jag kan absolut rekommendera The Archived, den är bra! Det finns en härlig mystiskt känsla som genomsyrar hela historien och det är en rätt unik och spännande berättelse som innehåller lite av det mesta. Värd att kolla upp helt enkelt!

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:

1. The Archived
2. The Unbound
3. Untitled

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Har hört så mycket bra om den här serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja den är absolut läsvärd och jag kommer defintivt läsa fortsättningen rätt snart :)

      Radera