måndag 14 juli 2014

In the End - Demitria Lunetta

Titel: In the End
Författare: Demitria Lunetta
Serie: In the After #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 448
Utgiven: Juni 2014

Beskrivning från
Goodreads:
It’s been three months since Amy escaped New Hope, and she’s been surviving on her own, like she did in the After. Until one day, her former fellow Guardian’s voice rings out in her earpiece. And in a desperate tone, Kay utters the four words Amy had hoped she would never hear: Dr. Reynolds has Baby.

Now it’s a race against time, for Baby is in imminent danger, her life threatened by the malevolent doctor who had helped start the end of the world. In order to save Baby, Amy must make her way to Fort Black, a prison-turned-survivor-colony, where she will need to find Ken, Kay’s brother. He alone holds the key to Baby’s survival.


Kommentarer:
Jag läste In the After ungefär när den kom ut förra sommaren så väntan på In the End har varit rätt lång. Men nu när den här är och jag har läst ut den är jag mycket nöjd, det var en bra avslutning på den här duologin även om jag gärna hade sett ett litet bättre slut och kanske en epilog för att knyta ihop alla trådarna. 


Eftersom det var så länge sedan jag läste den första boken var jag lite förvirrad de första sidorna innan jag kom ihåg vad som hade hänt i den första boken och vilka de olika karaktärerna var för några. Men som vanligt släpper det rätt snabbt och jag kunde istället koncentrerar mig på historien. Amy gillade jag redan i första boken och hon fortsätter att imponerar på mig i In the End. Hennes besatthet av Baby märks inte av lika tydligt och det är skönt, det blev lite väl mycket av det i den första boken. I In the End får man tillsammans med Amy utforska helt nya miljöer och man får lära känna ett helt gäng nya karaktärer. Några av dem gillade jag riktigt mycket så som Brenna och Jacks men sen fanns det så klart en hög med riktigt, riktigt ruskiga karaktärer som gjorde det svårt att slappna av i läsningen då man inte hade någon aning om vad de skulle hitta på för hemskheter nästa gång. Men på ett bra sätt! 

Tempot går lite upp och ner, ena stunden händer det inte speciellt mycket och andra är det full fart med monster, attacker och andra konspirationer. Oftast föredrar jag när det är ett högt tempo rakt igenom boken, speciellt i den här typen av dystopier men jag är ändå rätt nöjd med tempot överlag i historien. Det största problemet för min del när det gäller In the End är avslutningen. Boken tar riktigt fart någon gång halvvägs in i historien och allt ser mycket lovande ut tills man upptäcker att det är ca 10 sidor kvar innan allt är slut. Det är då man inser att det inte kommer att sluta bra för det finns inte en chans att man ska kunna knyta ihop hela den här historien på de få sidor som finns kvar. Så slutet blir alldeles för stressat och på tok för öppet för min smak. Jag känner inte att jag fick någon bra förklaring eller knappt någon hint om hur allt skulle gå. Det är ett slut helt öppet för egna tolkningar. Jag är inte ett fan av den typen av slut. 

Men jag gillar boken och duologin som helhet. Det är en dystopi som emellanåt är rätt rå och hemsk men även väldigt bra. Jag hade gärna sett att det släpps en bok till, med det slutet så finns det alla möjligheter i världen att fortsätta den här historien.

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:

1. In the After
2. In the End

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar