fredag 11 juli 2014

Spökstaden - Ransom Riggs

Namn: Spökstaden
Författare: Ransom Riggs
Serie: Miss Peregrine's Peculiar Children #2
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal Sidor: 432
Utgiven: Juni 2014

Beskrivning från Goodreads:

Efter att ha klarat sig från Miss Peregrines ö, flyr Jacob med sina nya vänner till den märkliga staden London. Där träffar de en farlig galning som heter Caul. Han visar sig vara bror till Miss Peregrine och han är ute efter barnens krafter. Jacob är den enda som kan rädda sina vänner från en säker död.


Kommentarer:
Spökstaden är uppföljaren till den smått fascinerade boken Miss Peregrines hem för besynnerliga barn som jag läste och recenserade i maj. Jag gillade den första boken och som tur var behövde jag inte vänta speciellt länge innan den här boken släpptes och jag fick fortsätta läsa om Jacob och hans vänner. Även om Spökstaden precis som den första boken är rekommenderade till läsare i åldern 12-15 tycker jag det var en underhållande läsning.

Spökstaden tar vid precis där Miss Peregrines slutade och man får följa med de besynnerliga barnen på ett stort äventyr som tar dem över hav och genom den engelska landsbygden för att till slut hamna i ett krigshärjat London. Det märks att det är en uppföljare då allvaret skruvas upp ett snäpp, det blir lite mer action och lite råare händelser. Utöver de karaktärerna man redan har lärt känna träffar man på några nya högst besynnerliga karaktärer, alla presenterade med ett fantastiskt realistiskt fotografi. Precis som i den första boken fortsätter fotografierna att tillföra något mycket speciellt till den här berättelsen. De ger liv till hela historien och gör att alla de speciella karaktärerna blir verkliga och känns betydligt mer realistiska än vad de hade framstått om man helt själv hade fantiserat ihop dem. En liten nackdel när man lär känna så många karaktärer är att det är rätt lätt att blanda ihop dem. Speciellt när alla hela tiden umgås i en enda stor grupp som inte delar på sig. 

Det är en väldigt lättläst bok med ett språk som flyter på utan problem, inte speciellt konstigt eftersom den är skriven för tonåringar. Jag tycker det är en utmärkt ungdomsbok då det finns något för alla i den här berättelsen. Det finns äventyr, monster men även en historia om vänskap och kärlek. Även om jag förstod att jag kanske var lite för gammal för den ursprungliga målgruppen var det en underhållande läsning och jag tror att det kan vara en riktigt succé om man är några år yngre. 

Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
2. Spökstaden

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar