fredag 26 september 2014

Monogrammorden - Sophie Hannah

Titel: Monogrammorden
Författare: Sophie Hannah
Förlag: Bookmark Förlag
Språk: Svenska
Antal Sidor: 363
Utgiven: September 2014

Rec-ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
Lagom till Agatha Christies 125-årsjubileum släpps den första nya Hercule Poirot-romanen på 39 år. Den brittiska deckarförfattarinnan Sophie Hannah handplockades till uppdraget att skriva denna spännande återkomst.

London, 1920-tal. Under sin sedvanliga torsdags-middag på Pleasant’s Coffee Shop råkar Hercule Poirot på Jennie. Hon är jagad, rädd och påstår att hon kommer att bli mördad, men att mordet på henne är det enda sättet att skipa rättvisa. Samma kväll inträffar tre mord på det eleganta Bloxham Hotel. Tre offer påträffas i tre olika sovrum – vart och ett med en manschettknapp med ett monogram i munnen …

Kommentarer:
Min bekantskap med Poirot har tidigare bara varit genom tv-serien(som jag tokgilllar) så att få uppleva ett av hans spännande fall i bokform var något helt nytt för mig, men det kommer inte att vara den sista Poirot boken jag läser för det här var en härlig läsupplevelse. 

Eftersom jag inte har läst någon av Agatha Christies böcker om Poirot kan jag inte jämföra hur väl Sophie Hannah har förvaltat Christies arv och hur bra hon har lyckats med att fånga hennes charm men jag känner mycket väl igen den Poirot jag möter i den här boken och den som gestaltas i tv-serien. Han är så härligt speciell och charmig som bara han kan vara. Man måste nog heta Poirot för att komma undan med med att veta allt, vara bäst och alltid har de rätta svaret utan att folk blir helt galen på en. Det är i princip omöjligt att inte tycka om honom. 

En sak man måste ha koll på när man läser den här typen av böcker är alla olika karaktärerna och alla detaljer. För det finns mycket att hålla reda på! Och eftersom det är ett mordmysterium är oftast alla små detaljer och händelser mycket viktiga, missar man någon detalj eller glömmer bort en karaktär kan man mycket väl missa hela poängen och det är rätt tråkigt. 

Sophie Hannah lyckas mycket bra med att tvista och vända historien så att det blir riktigt svårt att lista ut vem som är mördaren. Ett tag i boken kände jag att det kunde i princip vara vilken av karaktärerna som helst. Sen när man väl får en liten ledtråd och tror sig har en idé om hur allt hänger ihop och vem som har gjort vem kommer Poirot och vänder tillbaka på allt igen och man är då tillbaka på ruta ett. Men det är de som är den stora charmen när det kommer till de här böckerna. Mysterium och gåtor är så fascinerande att läsa om och när hela historien utspelar sig i London på 1920-talet och huvudpersonen heter Poirot kan det knappast slå fel. Monogrammorden är en bok med hög mysfaktor och en utmärkt bok att krypa upp i fåtöljen med nu i höst. Om ni tidigare har läst Agatha Christies böcker eller sett tv-serien om Poirot är detta en given bok för er. Om ni är helt ovetande för vad Poirot är för mystisk snubbe tycker jag definitivt ni ska kolla upp denna boken. Jag tror ni kommer bli lika charmade som jag blev. 


Betyg: 7/10

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar