torsdag 30 oktober 2014

Blod och Stjärnstoft - Laini Taylor

Titel: Blod & Sjärnstoft
Författare: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone #2
Förlag:
Bazar
Språk: Svenska
Antal sidor: 461
Utgivningsår: September 2014
Rec ex: Ja


Beskrivning från Goodreads: 

I fortsättningen på Mörk ängel måste Karou bestämma sig för hur långt hon är villig att gå för att hämnas sitt folk.

Fylld av skönhet och omöjlig kärlek, hemligheter och svåra val, berättar Blod & stjärnstoft historien om Karou och Akiva. De befinner sig på varsin sida i ett urgammalt krig som nu vaknar till liv igen och Karou måste bygga upp en monsterarmé i ett land som består av blod och stjärnstoft.


Kommentarer:
Känslan efter jag hade läst ut den här boken är att jag omedelbart vill läsa mer och har nu vilda argumentationer med mig själv om jag ska orka vänta på den svenska översättningen eller bara ge upp och köpa hem den engelska utgåvan. Jag får inte nog. Den är serien är verkligen något extra och det är omöjligt att inte bli fascinerad eller imponerad av Laini Taylor. Den världen hon har skapat och som som delar med oss i de här böckerna är så fantastisk. Det är så fantasifullt, inspirerande och intressant att jag har lite svårt att sätta ord på mina tankar och funderingar. 

Hon har i princip lyckats göra alla karaktärer oförglömliga. Självklart är jag helt kär i våra två huvudkaraktärer Karou och Akiva men hur hon lyckas med att göra varenda bikaraktär så fängslande och intressant är ett mysterium. Oavsett om det är ett en ond man utan själ eller en genomgod varelse så vill man bara ha mer. Det finns så mycket hjärta i den här boken och jag är helt fast i den här världen. 

Det är verkligen ingen solskenshistoria man bjuds på i Blod och Stjärnstoft. Till största delen är det faktiskt mest krig och elände men det är ändå en fantastisk berättelse man bjuds på. Andra boken i en serie riskerar ibland att bli en transportsträcka från första boken till den stora finalen i den tredje boken men så är det inte i det här fallet. Historien i Blod och Stjärnstoft utvecklas och det händer hela tiden saker som gör att man bli bara mer och mer involverad och intresserad av den här världen och de underbara karaktärerna som finns i den. Jag är dock inte det minst orolig över att den tredje boken inte kommer att bli magisk. Men tanke på hur den här boken slutar kan jag nästa lova att den sista boken kommer bli episk. 

Jag funderade lite på om det finns någon serie att jämföra den här med. Finns det någon annan bok som dök upp i tankarna när jag läste den här? Svaret är faktiskt rätt enkelt. Nej. Det här är verkligen en mycket speciell och unik historia. Det är inte bara ett drömlikt språk, en fängslande handling och en helt underbar värld utan det är även samhörigheten och den kopplingen man får till alla dessa karaktärer som gjorde det till en fantastisk läsupplevelse. Som ni kanske märker jag är mild sagt lite besatt av den här serien men det gick inte att motstå. Den är helt enkelt så bra. 


Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Mörk Ängel
2. Blod & Stjärnstoft
3. Gudar & Monster

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar