måndag 10 november 2014

Champion - Marie Lu

Namn: Champion
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #3
Förlag: 
Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 336
Utgiven: Oktober 2014
Rec.ex: Ja

Beskrivning från 
Goodreads:
June och Day har offrat mycket för Republikens folk och för varandra. Nu står deras land på tröskeln till en ny existens. June har vunnit tillbaka Republikens ynnest och arbetar nu inom den styrande eliten som Princeps Elect, och Day har tilldelats en hög militär position. Men ingen av dem hade kunnat förutse de omständigheter som ska föra dem samman igen.

Just när ett fredsfördrag är förestående bryter en pestsmitta ut som orsakar panik i kolonierna, och Republikens gränsstäder hotas av krig. Denna nya pestepidemi är den dödligaste någonsin, och June är den enda som har nyckeln till Republikens försvar. Men för att rädda tusentals människor kommer hon att behöva göra en stor uppoffring: June måste be den hon älskar ge upp allt.


Kommentarer:

Åh Legend-trilogin är slut. Den vanliga lite deppiga känslan av att avsluta en serien infann sig när jag slog igen boken men jag är ändå rätt okej med att lämna den här världen och alla karaktärer man har lärt känna under tre actionfyllda och spännande böcker.

Champion är den sista och avslutande boken och precis som en sista bok ska innehåller den en mycket spännande och fängslande avslutning. Från den första sidan i Legend har våldet och råheten sakta trappats upp och Champion är stundtals rätt brutal på vissa ställen och känsliga personer ska nog ha tillgång till något att torka tårarna med för det blir väldigt känslosamt, inte minst på de sista sidorna. 

De två tidigare böckerna har karaktäriseras av snabbt tempo, korta kapitel och mycket action och Champion fortsätter att följa samma mönster. Det är så skönt att kunna läsa en bok där sidorna och berättelsen flyger förbi och man få en härlig känsla av ett bra tempo och en historia som ständigt utvecklas och inte blir stillastående. Det är ingen risk för att man blir uttråkad av massa meningslöst tjat och oändliga miljöbeskrivningar.

När det kommer till de två huvudkaraktärerna June och Day är jag lite kluven. Jag är inte överförtjust i någon av dem. Jag gillar dem, absolut men jag har aldrig fått den där riktigt kopplingen till någon av dem. Det har definitivt skärpt sig från Prodigy då det var var en massa drama och tjat hela tiden om blev lite väl trötsamt i slutet. Nu är de mognare och tvingas fatta svåra betslut som verkligen visar deras rätta jag. Jag tycker om dem betydligt mer nu i den här sista boken och jag är mycket nöjd med den personlighetsutveckling som de båda har genomgått under de här tre böckerna.

En sak som antingen kan förstöra en hel serie eller verkligen knyta ihop en hel berättelse är epilogen. Vissa serier har en sådan kass epilog att man bara vill kasta boken i väggen. Som tur är det inte fallet i Champion. Den här boken har verkligen en himla fantastisk och känslosam epilog och jag tokgillade den! Den ger ett avslut på hela serien och binder ihop alla tre böcker på ett imponerande sätt. Det har varit ett rent nöje att läsa hela Legend-trilogin och jag tycker verkligen det är en mycket bra actionpackad serie som är väl värd sin hype. En helt perfekt ungdomsserie som jag tycker ni borde titta lite närmare på om ni inte redan har läst den.

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:

1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Boken finns att köpa på 
AdlibrisBokus & Cdon.

1 kommentar:

  1. Lustigt hur olika kan tycka. Day är en av mina absoluta favoritkaraktärer. Älskade serien överlag så det blir nog omläsning om ett tag. :-)

    SvaraRadera