måndag 29 december 2014

UnWholly - Neal Shusterman

Titel: UnWholly
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 432
Utgiven: Augusti 2012

Beskrivning från 
Goodreads:
Thanks to Connor, Lev, and Risa—and their high-profile revolt at Happy Jack Harvest Camp—people can no longer turn a blind eye to unwinding. Ridding society of troublesome teens while simltaneously providing much-needed tissues for transplant might be convenient, but its morality has finally been brought into question.
However, unwinding has become big business, and there are powerful political and corporate interests that want to see it not only continue, but also expand to the unwinding of prisoners and the impoverished.
Cam is a product of unwinding; made entirely out of the parts of other unwinds, he is a teen who does not technically exist. A futuristic Frankenstein, Cam struggles with a search for identity and meaning and wonders if a rewound being can have a soul. And when the actions of a sadistic bounty hunter cause Cam’s fate to become inextricably bound with the fates of Connor, Risa, and Lev, he’ll have to question humanity itself.


Kommentarer:
Unwind gjorde verkligen ett mycket bra intryck på mig när jag läste den i september så det var spännande att påbörja Unwholly för att se om den skulle hålla samma höga klass. Till min lycka gjorde den inte mig besviken. Unhwolly är en mycket bra fortsättning och det är definitivt minst lika bra som den första boken. 

Det är samma obehagliga och lite läskiga stämning i den här boken som i den första och hela "unwindning" proceduren ger mig fortfarande kalla kårar. Men det är ju därför vi läser den här typen av böcker, det är fascinerande, spännande och ger en mycket bra läsupplevelse. Vi får fortsätta följa de tre huvudkaraktärerna från första boken Connor, Risa och Lev men i denna boken har de alla sina egna problem och livsöden att ta hand om så de är lite mer splittrade än tidigare. Min favorit i Unwind var Lev och jag gillar honom fortfarande riktigt mycket, han har alltid något intressant för sig! Risa tog stora steg framåt i den här boken och det är nog hennes utveckling jag ser mest fram att följa under de kommande böckerna. Vi blir även introducerade för en helt ny karaktär Cam som jag tror kommer bli ett perfekt komplement till de andra. 

I Unwholly byggs hela historien upp på ett mycket bra sätt och tar oss ifrån den första boken och in i en mer komplex värld där inte allt bara handlar om huvudkaraktärernas öde utan om hela samhället och hur omgivningen ser på unwinding. Unwholly ger oss en utmärkt utgångspunkt inför de kommande två böckerna och jag är väldigt spänd och förväntansfull över de andra böckerna. Än så länge är det är en riktigt, riktigt bra serie som jag tokgillar. Det är mycket action, spänning och obehagliga saker samtidigt som den handlar mycket om människors värde och omgivningens moral. Tankeväckande och underhållande helt enkelt!

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Unwind

2. Unwholly
3. Unsouled


Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar