fredag 17 april 2015

Det Lockande Stålet - Joe Abercrombie

Titel: Det Lockande Stålet, bok 1+2
Författare: Joe Abercrombie
Serie: Första Lagen #1
Språk: Svenska
Antal Sidor: 272+286
Utgiven: 2009

Beskrivning från Bokus:

Unionen har i århundraden varit världens mäktigaste rike, men generationer utan ett riktigt yttre hot har lett till dekadens, korruption och självbelåtenhet. I norr har barbarstammarna samlats under den blodtörstige kung Bethod och i söder söker gurkherna hämnd och ära. Men i Unionen gör de inre maktintrigerna och förvissningen om den egna överlägsenheten att man bara skrattar åt de varningar man får.
Logen Niofingrar, ökänd krigare och slagskämpe med slut på tur, kapten Jezal dan Luthar, egenkär adelsman utan skrupler och självdisciplin och inkvisitor Glokta som har lärt sig allt om att tvinga fram information genom att själv utsättas för år av tortyr måste alla ta till sina talanger vare sig det gäller våld, bluffmakeri eller tillfogandet av smärta för att ta sig levande genom dagen.


Kommentarer:
Här i Sverige har förlaget valt att göra två böcker av originalutgåvan (The Blade Itself) men jag kommer skriva en recension för bok 1 & 2 eftersom de egentligen hör ihop. 

Det Lockande Stålet är verkligen en hård och brutal fantasybok. Det är verkligen inga tonåringar som springer runt och ska rädda världen utan här handlar det om ökända krigare, torterade män och en och annan skallig magiker! Det är härligt brutalt samtidigt som det smyger in lite humor och skratt mellan alla mord och hemskheter. Jag gillar verkligen den här typen av fantasy och det är ett sånt skönt avbrott att läsa en "vuxenbok" när jag till största delen annars läser YA. Men en nackdel när det kommer till den här typen av böcker är att det är mycket miljöbeskrivningar och rätt långa dialoger. Det tar ett tag innan man vänjer sig och kommer in i historien. Den är inte riktigt lika lätt att ta till sig som ungdomsböcker oftast är. Så för mig tog det ett tag innan jag kände att jag hängde med och drogs med i äventyret. Många karaktärer och namn att lära känna och inte minst tog det ett tag att få grepp om världen. 

Eftersom det inte finns någon världskarta att kolla på i boken var det stört omöjligt att få grepp om vad alla städer och länder ligger i förhållande till varandra. Det blev faktiskt ett så stort problem att jag fick googla upp en världskarta och skriva ut den och ha bredvid boken när jag läste. Jag misstänker starkt att i originalutgåvan finns det en karta men de har valt att inte ha med den i den svenska översättningen. Suck..!

Men när jag väl kände att jag hade fått grepp om den här historien blev den bara bättre och bättre och jag tror den bara kommer att resa sig ännu mer i de kommande böckerna. Jag är i alla fall fast och det ska bli så himla kul att få följa de här smått galna och knasiga karaktärerna på deras resa. Jag har ingen aning om vad jag kan förvänta mig och Abercrombie har redan lyckats förvåna mig några gånger i de här första böckerna så det bådar bara gott. Gillar du fantasy och vill har något att bita i bör du verkligen plocka upp den här serien. De slåss, mördar, spränger folk i luften, fäktas och är allmänt galna men det är definitivt är en mycket läsvärd bok och jag ser som sagt fram emot att fortsätta den här serien snart!

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Det Lockande Stålet
2. Man Bör Förlåta

1 kommentar:

  1. Hej!
    Bra recension! Jag hittar inte den svenska översättningen på "det lockande stålet", var fann du din utgåva?
    Har du lust att sälja ditt exemplar så är min mejl Hannesjohansson90@gmail.com
    Ha det bra

    SvaraRadera