måndag 29 juni 2015

Sveket - Ursula Poznanski


Titel: Sveket
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Sveket #1
Förlag: Opal
Språk: Svenska
Antal Sidor: 440
Utgiven: September 2014
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Vad gör du när ditt liv vänds ut och in? När ditt skyddade liv i sfären tar slut för att du hör ditt namn räknas upp bland de som måste dödas. De som ska dödas för att en konspiration hotar hela sfärsystemet. En konspiration du aldrig hört talas om. Världen i sfärerna är perfekt och rättvis. Ria och de andra studenterna arbetar disciplinerat för att vidareutveckla denna värld och för att förbättra för klanerna som lever utanför i kyla och svält. Det tror de i alla fall.

När Ria tillsammans med fem andra studenter beskylls för att vara del i en konspiration faller deras värld i bitar. De flyr, svikna, förföljda och utlämnade åt ödet. Utanför sfärerna hotas deras liv inte bara av kyla, svält och illasinnade klaner, utan även av sfärernas verkställare. Varför är det så viktigt att de dör?


Kommentarer:
Jag hade inte riktigt lagt märke till den här serien förrens nu men jag är väldigt glad över att jag fick tillfälle att läsa den genom Opal. Jag har tidigare läst Saeculum av Poznanski som jag gillade så jag hade mina förhoppningar på att även denna boken skulle vara något för mig. Det visade sig att jag hade rätt - den här boken passade mig alldeles utmärkt!

I Sveket får vi lära känna Ria som är en toppstudent och bor tillsammans med en del av befolkningen i en sfär. Livet i sfären är behagligt, varmt och skyddat. Utanför sfären är det en helt annat klimat och där tvingas den del av befolkningen som inte har lyckats få en plats i ett sfärsamhälle försöka överleva i en delvis arktisk miljö. Endel av invånarna i sfären anser sig vara överlägsna den primitiva befolkningen som försöker klara sig ute i naturen och många både föraktar och är rädda för primsen som de kallar utebefolkningen. Livet vänds sedan helt upp och ner för Ria och hennes kompisar och helt plötsligt står det utanför sfärens beskydd och får kämpa för mot vilda djur, kyla och alla annat som hotar dem i vildmarken. 

Jag gillade verkligen den här boken och speciellt alla miljöer. Sfären är intressant och spännande att läsa om och landskapet är väl beskrivet och ger en tydlig bild av hur Ria och de andra upplever det. Ria de andra karaktärerna fungerar bra ihop och de har en dynamik som gör att det blir intressanta konversationer och en bra variation av personligheter. Trots att boken riktar sig till lite yngre ungdomar är den rätt rå och Poznanski väjer inte undan för de obehagliga scenerna och enligt mig är det bara ett stort plus!

Det är en härlig och spännande äventyrsberättelse som innehåller det mesta och jag tyckte den var riktigt underhållande att läsa. Det är rätt högt tempo men både språket och själva berättelsen flyter på bra och utan anmärkningar. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa den här serien och jag hoppas att den kommer vara minst lika bra som Sveket!

Betyg 7/10


Andra böcker i serien:
1. Sveket
2. Sammansvärningen
3. Slutet


Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag fastnade inte alls vid första läsningen, men vid omläsningen däremot! Och andra boken är minst lika bra, superspännande och ploten är väldigt smart. Har kommit att gilla den här skarpt och den kvalar numera in under favoritdystopier. Får se om den håller sig hela vägen, jag hoppas det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla kul att du tyckte om den vid omläsningen! Ja jag gillade verkligen andra boken oxå!

      Radera