måndag 13 juli 2015

The Kiss of Deception - Mary E. Pearson

Titel: The Kiss of Deception
Författare: Mary E. Pearson 
Serie: The Remnant Chronicles #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 489
Utgiven: Juli 2014

Beskrivning från Goodreads:
A princess must find her place in a reborn world.
She flees on her wedding day.
She steals ancient documents from the Chancellor's secret collection.
She is pursued by bounty hunters sent by her own father.
She is Princess Lia, seventeen, First Daughter of the House of Morrighan.

The Kingdom of Morrighan is steeped in tradition and the stories of a bygone world, but some traditions Lia can't abide. Like having to marry someone she's never met to secure a political alliance. Fed up and ready for a new life, Lia flees to a distant village on the morning of her wedding. She settles in among the common folk, intrigued when two mysterious and handsome strangers arrive—and unaware that one is the jilted prince and the other an assassin sent to kill her. Deceptions swirl and Lia finds herself on the brink of unlocking perilous secrets—secrets that may unravel her world—even as she feels herself falling in love.


Kommentarer:
Den här boken har jag längtat efter att läsa ett bra tag nu men jag kom aldrig riktigt till skott förrens nu. Tur var kanske det för uppföljaren har precis släppts och jag är verkligen inte den som gillar att vänta ett år innan man kan fortsätta läsa en serie. Man tappar för mycket detaljer och personinformation som ofta är rätt viktiga.

Men åter till boken. Den har fått lite blandade omdömen och det verkar vara antigen gillar man den eller så klara man inte av den. Jag är definitivt på gilla sidan och tyckte väldigt mycket om boken. De största negativa anmärkningarna jag har stött på om boken är att det är alldeles för mycket "insta"-love och ett triangeldrama som ingen gillar, men jag måste säga att jag inte riktigt håller med. Jag är oftast väldigt allergisk mot båda dessa sakerna men jag tyckte inte det var speciellt överdrivna i denna boken. Det finns kärlek absolut, men enligt mig ingen galen over-the-top förälskelse. Bara "normal" kärlek (om det nu finns någon sådan). Sen när det kommer till triangeldramat så var inte alls i de dimensionerna som jag hade fått intrycket av i vissa recensioner. Visst handlar boken om en tjej och två killar men jag tyckte aldrig det hann bli någon riktigt drama de tre emellan. Inte på den nivån i alla fall. Så jag tycker inte att ni ska skjuta boken åt sidan bara för att ni har hört varningar om triangeldrama och orealistisk kärlek. Jag tyckte inte det var det som dominerade den här boken, det finns så mycket annat som är riktigt, riktigt bra!

Själva historien och upplägget för boken är fängslande och jag gillade verkligen handlingen. Den börjar bra för att gå ner lite i tempo i mitten av boken men inte så att det stör. Det är som om historien samlar kraft för att avsluta på ett mycket övertygande sätt. För den sista delen av boken har Pearson verkligen lyckats med! Den innehåller det mesta och man blir så sugen på att läsa fortsättningen av den här boken så snart som möjligt efter sista sidan är läst. En annan sak hon har lyckats med är miljöerna och det landskap hon har byggt upp i den här boken. Färgstarka och lätta att föreställa sig med målande beskrivningar. Lägg sedan till intressanta och fascinerande karaktärer så har ni The Kiss of Deception. En annorlunda kärlekshistoria som innehåller spioner, lönnmördare, vänskap, kungliga intriger och inte minst magi. 


Betyg 8+/10

Andra böcker i serien:
1. The Kiss of Deception

2. The Heart of Betrayal
3. Untitled


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade den. Jag ska nog läsa om den nu innan jag börjar med The Heart of Betrayal, som jag för övrigt längtar väldigt efter att få läsa efter det slutet. :)

    SvaraRadera